‘රහස් කියන කඳු’ චිත්රපටයට පෙර මා නැරඹුවේ එකී චිත්රපටයේ කලා අධ්යක්ෂවරයා වූ ප්රදීප් චන්ද්රසිරිගේ Whispering Mountain නම් වූ චිත්ර ප්රදර්ශනයයි. රහස් කියන කඳු තේමා පාඨය වූ Whispering Mountain (වැළපෙන/කොඳුරන කඳු) නමින් වූ ඒ ප්රදර්ශනය නැරඹීම හා චිත්රයෙන් චිත්රය ගැන ප්රදීප්, ජගත් වීරසිංහ ආදින් සමග වූ කතාබහ ඉනික්බිති චිත්රපටය නැරඹීම සඳහා වූ ප්රවේශ දොරටුවක් විය. එක් විචාරිකාවක සඳහන් කර ඇති ආකාරයට රහස් කියන කඳු ක්රෑර කාව්යයකි. රුසියානු යුක්රේන යුද්ධයේත්, ලෝකයේ ධනවාදී කඳවුරේ ආශීර්වාදයෙන් ගාසා තීරයේ ඊශ්රායල් ජාතිකවාදීන් විසින් මරා දැැමන මිනිසුන්ගේත් මිනී දිනපතා ගණන් කරන වටපිටාවක රහස් කියන කඳු චිත්රපටය වනාහි අපේම පපුතලය මතම කෙරුණු හා එයම පුනරුච්චාරණය වීමට ඉඩ ඇති ක්රෑර ඝාතන රංගයන් පිළිබඳ අපේ ඇස් කන් අරවය.
1992දී පමණ ජගත් වීරසිංහ සිය කාංසාව චිත්ර ප්රදර්ශනයෙන් චිත්ර කලාවේ හැරවුම් ලක්ෂ්යය සලකුණු කළා සේ ජගත් මනුවර්ණ ඊට වසර තිහකට පසුව සිංහල සිනමාවේ හැරවුම් ලක්ෂ්යයක් සලකණු කරයි. දෙදෙනාම ජගත්ලා වීම කවර ලෙස තේරුම් ගන්නද? ස්වාභාවික නොවන සෑම මරණයකටම දේශපාලනයක් ඇත.
ධර්මසේන පතිරාජ ‘අහස්ගව්ව’ චිත්රපටය ප්රවීණ චිත්රපට විචාරක එල්.ඕ.ඩී. සිල්වා හැඳින්වූයේ සිනමා කැමරාව පවුලෙන් පිටතට රැගෙන ගිය පළමු චිත්රපටය ලෙසයි. රහස් කියන කඳු පතිරාජ හෙළිකර දුන් විප්ලවීය මාවතේ අග්රතම ඵලය ලෙස මම විශ්වාස කරමි.
නාමල් ජයසිංහ හා ජගත් මනුවර්ණ දෙදෙනා ලියූ තිරපිටපත කියවීමට මහත් ආශාවක් මට තිබේ. තිරනාටකයට නිමැවුම්කරුවන්ගේ පුරවැසිමය පසුතැවිල්ල හා මේ ඝාතන සංස්කෘතියෙන් විමුක්තිය ලැබීමට ඔවුනට ඇති අභිලාෂය විසින් කඳුවලට, මිනී නහවන වතුරට, නිහඬ බවට ආදි සජීවී අජීවී දේවලට හා සිදුවීම් අතර අන්තරයන්ට පවා ප්රාණය කවා ඇත. දේශපාලනික චිත්රපටයක් වශයෙන් පමණක් නොව කලාකෘතියක් වශයෙන් මා අගයන උසස්ම දෙයක් මෙහි ඇත. ඇරඹුමක් හා අවසානයක් නැති මේ සිනමාපටය තමන්ගේ අත්දැකීම් හා සංවේදනා ඇසුරෙන් රසිකයාටද පරිකල්පනය කර ගැනීමට තබා ඇති ඉඩ හසරයි ඒ. එය එලෙස කියවා ගනිමින් සිටින බව පසුගිය කාලයේ රසික සමාජය ඇසුරු කිරීමෙන් මට දැනගත හැකි විය.
නිල හමුදා නායකයෙකුගේ මෙහෙයවීම යටතේ ක්රියාත්මක පැරා මිලිටරි ලීගයක් විය හැකි ඝාතන කඳවුර ලංකාවේ සමාජ දේශපාලන දේහයේම සංකේතයකි. හෘදය සාක්ෂිය පුංචි කරගත් කඳවුරු නායකයා සිය යුක්තිය පිළිබඳ අදහස මතුපිටට කැඳවන්නේ ද ඝාතනයේම සහායටය. ඔහු වනාහි පුංචි ලංකාවක බහුරූපී වෙස් ගත හැකි නායකයෙකි. එහි මහා පරිමාණය වනාහි ලංකාවමය. එහි නායකයන්මය.
මම නැවත ආපස්සට යමි. ජගත් වීරසිංහගේ කාංසාව චිත්ර ප්රදර්ශනය හා ප්රදීප් චන්ද්රසිරිගේ උයසිචැරසබට ඵදමබඒසබ යන තිස් වසරක කාලාන්තරයක් තුළ බිහිවුණු චිත්ර ප්රදර්ශන දෙකම අත් නොහැර යන ඝාතන සංස්කෘතියක කාංසාව කියාපායි. කාංසාවේ එක ස්වරූපයක් නම් නැවතත් එය ආපසු ඒ යැයි යන බලාපොරොත්තුවයි. අපි වනාහි කාංසාවක් නඩත්තු කරමින් සිටින ජාතියකි. මේ චිත්ර ප්රදර්ශන දෙකත් රහස් කියන කඳු චිත්රපටයත් එකම මූලයක් දරන්නේය. ප්රදීප්ගේ කඳු සමස්තය පුරා රක්ත වර්ණ රුධිර නාලිකා දිවෙන්නේය.
වැඩිහිටි අපගේ ඝාතන මතකයන් එයට අනුගත වීම විසින්ම අමතක කර දමනු ලැබ ඇත්තෙමු. එහෙව් සමාජ අවකාශයක අපගේ පසු පරම්පරාවන්ට අයත් මේ තරුණ නිර්මාණකරුවන් අතින් ලේ, කිරි, වතුර ඕනෑම එකක් උඩින් ගැලුවත් අකම්පිතව සිටින අපගේ වැඩිහිටි කළුගල රිදවා ඇත. අනාගතයේ වෙනසක් වීමට නියමිතව තිබියදීත් එසේ නොවන්නේ නම් එසේ වන්නේ කලාකෘතිවලින්වත් රිදවන්නට බැරි මේ වැඩිහිටි කළුගල් නිසාමය.
චන්ද්රරත්න බණ්ඩාර