පාර්ලිමේන්තු මන්ත්රී නලින්ද ජයතිස්ස
අප කතාකරන මොහොත වෙද්දීත් අර්බුදය විසඳන්නට ජනාධිපතිවරයා කිසිදු පියවරක් ගෙන නැහැ නේද?
ඔක්තෝබර් 26 වැනිදා ඉඳලාම ජනාධිපතිවරයා දිගින් දිගටම ව්යවස්ථාව උල්ලංඝනය කරමින් ඉන්නවා. මේ ප්රශ්නය මේ තරම් දුරදිග යෑමට බලපෑවේ ජනාධිපතිවරයාගේ ව්යවස්ථා විරෝධී ක්රියාමාර්ගයන්. ශ්රේෂ්ඨාධිකරණය විසින් ජනාධිපතිවරයාට මේ ක්රියාමාර්ග ආපස්සට හරවන්නට අවස්ථා ලබාදුන්නා. පාර්ලිමේන්තුවෙනුත් ජනාධිපතිවරයයාට ඒ සඳහා අවස්ථාව ලබාදුන්නා. ජනාධිපතිවරයා ඒවායින් ප්රයෝජන නොගෙන උද්දච්ඡ විදියට කටයුතු කළා. රටක් පාලනය කරනවා කියලා කියන්නේ තමන්ගේ තියෙන රුචි අරුචිකම් මත යන ක්රමයක් නෙවෙයි. රටක් පවත්වාගෙන යන්නට මූලික නීතියක් තියෙනවා.
මේ සම්බන්ධයෙන් ජ.වි.පෙ. ගන්නට බලාපොරොත්තු වෙන පියවර මොනවද?
අපි තවමත් මේ ප්රශ්නය ශ්රේෂ්ඨාධිකරණයේදී සහ පාර්ලිමේන්තුවේදී විසඳාගන්න උත්සාහ කරනවා. ඒත් දැන් ඒ සඳහා තියෙන අවස්ථාව සීමා වෙමින් පවතිනවා. මෙතැනින් එහාට තියෙන්නේ එක මාර්ගයක් විතරයි. අපට සිද්ධවෙනවා ජනතාව පාරට කැඳවන්න. ප්රජාතන්ත්රවාදයේ නාමයෙන් පාරට කැඳවන්න. ඒ පාරට කැඳවීමේ සීමා මායිම් අපි කාටවත් කියන්න බැහැ. ජනාධිපති මන්දිරය වටලෑමේ සිට විවිධ ක්රියාමාර්ග වෙන්න පුලුවන්. කොහොම වුණත් ජනාධිපතිවරයා තමයි තමන්ට ව්යවස්ථාවෙන් පැවරුණු වගකීම් ඉටු කළයුතු වන්නේ.
ශ්රේෂ්ඨාධිකරණය විසින් තමන්ගේ තීන්දු ලබාදෙන්නට යම් කාලයක් ගැනීම, ජනාධිපතිවරයාට තමන්ගේ ව්යවස්ථා විරෝධී ක්රියා වෙනස් කරගන්නට අවස්ථාවක් නේද? ඔහු ඒ අවස්ථාවෙන් ප්රයෝජන ගන්න බවක් පෙනෙන්නේ නැහැ..
ඇත්තටම ඒක කරන්න තිබුණා. ශ්රේෂ්ඨාධිකරණය විසින් නොවැම්බර් 13 වැනිදා ලබාදුන්නා අතුරු තහනම් නියෝගයක්. ඒ හරහා පාර්ලිමේන්තුව විසුරුවීම තාවකාලිකව අත්හිටෙව්වා. ඒ වෙලාවේ ජනාධිපතිතුමාට තිබුණා නඩු විභාගය ආරම්භ කරන්න කලින් ගැසට් පත්රය අහෝසි කරන්නට. නඩු විභාගය යන අතරතුරේදීත් අවස්ථාව තිබුනා. අභියාචනාධිකරණයට ක්වෝ වොරොන්ටෝ ආඥාවක් ඉල්ලලා පෙත්සම් ගොනු කරලා තිබුණා. ඒකේ තීන්දුව ලැබීමට කලිනුත් ඔහුට අවස්ථාවක් තියෙනවා. අපි මේ කතාකරන මොහොතේදීත් ඔහුට තින්දුවක් ගැනීමේ අවස්ථාව තියෙනවා. එහෙත් ඔහු ඒවා නොතකා උද්දච්ඡ ලෙස කටයුතු කරනවා. එහෙම නැත්නම් ඔහු රටේ නීතිය නොදැන උන්මත්තකයෙක් හැටියට කටයුතු කරනවා. ඉතින් මේ අන්ත දෙකටම හෝ දෙකෙන් එකකට ජනාධිපතිවරයා වැටිලා තියෙනවා. කොහොම වුණත් පාර්ලිමේන්තුවේ බහුතරය පිළිගනිමින් ජනාධිපතිවරයා ආණ්ඩුවක් පත් කරනවානම් මේ ප්රශ්ණයෙන් සැලකිය යුතු ප්රමාණයක් විසක්ෂෙනවා. ඒ වගේම පාර්ලිමේන්තුව විසුරුවීමට ජනාධිපතිවරයා නිකුත් කළ ගැසට් නිවේදනය අකුලා ගත්තොත් මේ ප්රශ්නය සම්පූර්ණයෙන්ම වගේ විසඳෙනවා. ඒ නිසා මේ කුමන්ත්රණය ආරම්භ කළ කෙනාටම තමයි එය විසඳිය හැකි වන්නේ.
ජනාධිපතිවරයා අධිකරණයට ගරු නොකර, අධිකරණය වෙත විවිධ බලපෑම් කරනවා නේද?
රටක ප්රජාතන්ත්රවාදය ආරක්ෂා වෙන්න නම් විධායකය, ව්යවස්ථාදායකය හා අධිකරණය කියන කුළුණු තුනම සමබර ලෙස පවත්වාගෙන යා යුතුයි. ජනාධිපති පුටුවේ වාඩිවෙන කෙනාට වගකීමක් තියෙනවා මේ ප්රජාතන්ත්රවාදය ක්රියාත්මක කෙරෙන සියලු ආයතන පිළිබඳව අවබෝධයකින් හා වගකීමකින් කටයුතු කරන්න. ජනාධිපතිවරයා කියන්නේ හුදු පුද්ගලයෙක් පමණක් නොවෙයි. අපි දැක්කා පහුගිය කාලය පුරාවට ඔහු ඍජුවම හා වක්ර ලෙස අධිකරණයට බලපෑම් වෙන ආකාරයට ඔහු ඇතුළු කණ්ඩායම කටයුතු කළා. අභියාචනාධිකරණයෙන් තීන්දුව ආපු දෙසැම්බර් 03 වැනිදාට පෙර දිනයේ මහින්ද රාජපක්ෂ මන්ත්රීවරයා ජාතිය ඇමතීමක මුවාවෙන් අධිකරණය ඇමතුවා. ඒ වගේම ඔවුන් දෙසැම්බර් 02 දා අලුත්කඬේ පැත්තට ස්පීකර් හරවාගෙන මරදානේ කරපු රැස්වීමත් අධිකරණයට බලපෑම් කිරීමක්. ශ්රේෂ්ඨාධිකරණයේ තියෙන නඩු විභාගයේදී එක් පාර්ශ්වයක් නියෝජනය කරන්නෙ ජනාධිපතිවරයා. එතකොට නඩුවේ එක් පාර්ශ්වයක් විසින් ශ්රේෂ්ඨාධිකරණයට කියනවානම් නඩුව ඉක්මන් කරන්න කියලා, ඒක ශ්රේෂ්ඨාධිකරණයට කරන බලපෑමක්. අනෙක් පැත්තෙන් ජනාධිපතිවරයාගේ ප්රකාශකයන් වෙලා ඉන්න විමල් වීරවංශ වැනි පුද්ගලයන් කියන දේවල් අධිකරණය හෑල්ලු කරමින් අධිකරණයට බලපෑම් කිරීමක්. ඔහු එක් අවස්ථාවක කියනවා ශ්රේෂ්ඨාධිකරණය ඉදිරියේ ගොනු කරන ලද පෙත්සම් පැය 24ක් යන්න කලින් ගත්තාලු. එහෙත් ඔවුන්ගේ පෙත්සම් ඒ තරම් ඉක්මනින් ගත්තේ නැහැලු. ඊට පස්සෙ ශේෂ්ඨාධිකරණ විනිසුරුවරුන්ගේ ආගම් හා පවුල් පසුබිම් පිළිබඳව කතා කරන්න පටන්ගෙන තියෙනවා. එතකොට පේන්න තියෙන දේ තමයි ජනාධිපතිවරයාත් ඔහුගේ පාපකාරි සගයනුත් අධිකරණයට බලපෑම් කරමින් සිටින බව.
ජනාධිපතිවරයා මුදලට මන්ත්රීවරුන්ව මිලදී ගැනීම ගැන ප්රකාශයක් කළා. මන්ත්රීවරුන්ගේ මිල ගණන් ඉහළ යෑම ගැන ජනාධිපතිවරයා කණස්සල්ලෙන් සිටින බව ඔහුගේ ප්රකාශ වලින් පෙනෙන්නට තිබුණා නේද?
ඕනෑම ගණුදෙනුවකදී ගැණුම්කරුවෙක් සහ විකුණුම්කරුවෙක් ඉන්නවා. විකුණුම්කරුවන් බොහෝවිට තමන්ව විකුණාගන්නේ හුදෙකලාව. තමන්ගේ පුද්ගලික ප්රශ්න හා අනාගත අවශ්යතා මත තමන්ව විකිණීමට හේතුව තීන්දු කරනවා. මෙතැන විකුණුම්කරුවො තමයි මන්ත්රීවරුන්. ගැණුම්කරුවා බවට පත්වෙලා ඉන්නේ ජනාධිපතිවරයා. ඒක රංගේ බණ්ඩාර සහ එස්.බී. දිසානායක අතර දුරකථන ඇමතුමෙනුත් පැහැදිළි වෙනවා. අද ජනාධිපතිතුමා කියනවානම් මහින්ද රාජපක්ෂ මහතාට බහුතරය හදාගන්න බැරිවුණේ මන්ත්රීවරුන්ගේ මිල වැඩිවීම නිසා කියලා. ඔහු අනියමින් පිළිගන්නවා මන්ත්රීවරු මිලදී ගත් බවත්, මන්ත්රීවරුන්ගේ ලංසුව ඉහළ නැග්ග බවත්. ජනාධිපතිවරයාම මෙවැනි ප්රකාශ කරද්දී කිසිම කෙනෙක් නැද්ද අල්ලස් වරද ජනාධිපතිවරයාට දෝෂාභියෝගයක් ගේන්නට හේතුවන වරදක් බව ඔහුට පෙන්වන්නට. ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවේ 38.2 ව්යස්ථාවේ තියෙන ඒ කාරණා පෙන්වන්න කිසිවෙක් නැද්ද. දැන් ජනාධිපතිවරයා කරන ප්රකාශ සියල්ලෙන්ම තමන්ට එරෙහිව ගෙන ඒමට නියමිත දෝෂාභියෝගයකට කරුණු ඒකරාශී කරමින් ඉන්නවා.
ජනාධිපතිවරයාට මානසික රෝගී තත්ත්වයක් තියෙනවාදැයි සැකයක් නැඟෙන තත්ත්වයට මේ අර්බුදය ගිහින් තියෙනවා නේද?
ව්යවස්ථාවේ 42.4 ව්යවස්ථාව කියන්නේ අගමැතිවරයෙක්ව පත් කිරීමට ජනාධිපතිවරයාට තියෙන බලය පෙන්නුම් කරන වගන්තිය. ඒ අනුව අගමැතිවරයා පත් කිරීමට ජනාධිපතිවරයා ගන්න තීන්දුව අනුව ජනාධිපතිවරයාගේ මතය හා පාර්ලිමේන්තුවේ විශ්වාසය පරීක්ෂාවට ලක්වෙනවා. ජනාධිපතිවරයාගේ මතය කියලා කියන්නේ ඔහුට ඉබේ පහළවෙන්නක් නෙවෙයි. කරුණු කාරණා, සංඛ්යා හා තර්ක මත පදනම් වූවක් විය යුතුයි. ජනාධිපතිවරයා එසේ තීන්දුවක් නොගන්නවානම් ඔහුගේ මතය අතාත්විකයි. අතාර්තිකයි. ජනතාවට පිළිගත නොහැකියි. එතකොට ජනාධිපති ධූරය දැරීම සඳහා ඔහු මානසික අබලතාවයකින් යුක්ත බව පෙන්නුම් කරනවා. ඒ සිදුවීම පමණක් නොවෙයි, ජනාධිපතිවරයා ඔක්තෝබර් 26 සිට මේ දක්වා කරලා තියෙන සියළු ප්රකාශ නිසා ජනතාව අතර ජනාධිපතිවරයාගේ හොඳ සිහිය පිළිබඳව සැකයක් ඇතිවෙලා තියෙනවා. ජනාධිපතිවරයාට එරෙහිව දෝෂාභියෝගයක් ඉදිරිපත් වුණොත්, ඔහු ධූරය දැරීම සඳහා මානසික අබලතාවයක් සහිත පුද්ගලයෙක් බව ඔප්පු කරන්නට එතරම් අපහසුතාවයක් නැති බව මට හිතෙනවා.
අර්බුදයේදී දෙමළ ජාතික සන්ධානය කටයුතු කළ ආකාරය ගැන අදහස මොකක්ද?
දෙමළ ජාතික සන්ධානයට විපක්ෂනායක ධූරය හිමිවෙලා තිබුණත් ඔවුන් රටේ ජාතික ප්රශ්නවලට එතරම් මැදිහත් වුණේ නැහැ. එහෙත් ඔවුන් ප්රජාතන්ත්රවාදය සම්බන්ධ ප්රශ්නවලට ඔවුන් දිගටම මැදිහත් වෙලා මත දැක්වීම් කරලා තිබුනා. මේ නිශ්චිත ප්රශ්ණය ආවට පස්සේ ජනතා විමුක්ති පෙරමුණ සහ දෙමළ ජාතික සන්ධානය සාකච්ඡා කළා. ඒ අනුව ඔක්තෝබර් 26 වැනිදා මහින්ද රාජපක්ෂ සහ මෛත්රීපාල සිරිසේන දෙපළ ආරම්භ කළ දේශපාලන කුමන්ත්රණය පරාජය කිරීමට කළයුතු සියලු දේ කරන්නට එකඟ වුණා. ඒ අනුව තමයි පාර්ලිමේන්තුවේ සමහර ක්රියාමාර්ග දියත් වුණේ. ඒ නිසා දෙමළ ජාතික සන්ධානය මේ වෙලාවේ රටේ පාර්ලිමේන්තු ප්රජාතන්ත්රවාදය, ව්යවස්ථාව හා දේශපාලන සදාචාරය ආරක්ෂා කිරීමට කරන ලද මැදිහත්වීම අපි අගය කරනවා. මහින්ද රාජපක්ෂ මහත්තයා දෙමළ ජාතික සන්ධානය සමග සාකච්ඡා කළා. නාමල් රාජපක්ෂ මහතාත් දෙමළ ජාතික සන්ධානයට පණිවුඩ එවලා තිබුණා. ඒත් රාජපක්ෂලා එක්ක සහයෝගයෙන් කටයුතු කරන්න දෙමළ ජාතික සන්ධානය අකැමති වුණාට පස්සේ තමයි අවලාද එල්ල කරන්න පටන්ගෙන තියෙන්නේ. ඕක තමයි රාජපක්ෂ කඳවුරේ ස්වභාවය. ඉදිරියේදී විවිධ ගිවිසුම් ගැන චෝදනා එල්ලකරනු ඇති. ඒත් පුළුල් මනසකින් දකින කෙනෙක් දෙමළ ජාතික සන්ධාය ප්රජාතන්ත්රවාදය වෙනුවෙන් ගත් පියවර අගය කරනු ඇතැයි අපි විශ්වාස කරනවා.■